Czy sięgasz po jedzenie pod wpływem emocji? Sprawdź!

Jemy nie tylko wtedy, gdy czujemy fizyczny głód – jedzenie pełni wiele funkcji, m.in. społecznych czy psychologicznych. Może być regulatorem emocji. W naszej kulturze ważne uroczystości, a także sukcesy – te większe i mniejsze – wiążą się często ze wspólnym ucztowaniem. Pomyśl, w jaki sposób traktujesz jedzenie? Czy jedzenie jest nagrodą? Pocieszeniem?

 

Zadaj sobie kilka poniższych pytań – dotyczą one różnych aspektów emocjonalnego jedzenia.

  1. Czy w sytuacji stresu sięgasz po jedzenie?
  2. Czy, gdy jesteś zdenerwowany, jesz więcej niż normalnie?
  3. Gdy jesz, masz poczucie, że nie możesz przestać?
  4. Czy Twój sposób jedzenia zależy od tego, w jakim nastroju jesteś?
  5. Czujesz niepokój, gdy zjesz za dużo?
  6. Czy po większym posiłku zdarza Ci się mieć poczucie winy?
  7. Czy po bardziej obfitym posiłku myślisz o tym, w jaki sposób pozbyć się kalorii?
  8. Czy jedzenie poprawia Twój nastrój?
  9. Czy w czasie spotkań towarzyskich kontrolujesz ilość spożywanego jedzenia, a gdy jesteś sam/a pozwalasz sobie na więcej?
  10. Czy zdarza się, że dostajesz informacje od innych osób na temat sposobu, w jaki jesz?

 

Jeśli na większość powyższych pytań odpowiadasz twierdząco, prawdopodobnie jedzenie pełni dla Ciebie funkcję regulatora emocji. Jesz nie tylko wtedy, gdy jesteś głodny/a, ale także pod wpływem stresu, gdy nie radzisz sobie z emocjami.  Pomyśl, które z tych aspektów są dla Ciebie uciążliwe.

 

Jak sobie z tym poradzić?

 

  1. Zajmij sie przyczyną, a nie skutkiem

Przyjrzyj się swoim emocjom i nawykom – postaraj się zrozumieć swoje zachowania. Naucz się odróżniać głód emocjonalny od fizycznego.

 

  1. Naucz się, jak radzić sobie ze stresem

Zanim zabierzesz sobie coś, co w tym momencie pozwala Ci radzić sobie z emocjami, znajdź inny sposób. Sprawdź, co pozwala Ci się zrelaksować i w jakich sytuacjach.

 

  1. Mniej ograniczeń

Jeśli zauważasz u siebie problem emocjonalnego jedzenia – sięgasz po jedzenie pod wpływem emocji, nie możesz przestać jeść aż do uczucia przepełnienia, doświadczasz poczucia winy w związku z jedzeniem – unikaj radykalnych diet, doprowadzania do sytuacji fizycznego głodu i wykluczeń kilku konkretnych produktów, a tym samym narażania się na frustrację. Głód to dodatkowy stres, spadek poziomu cukru we krwi, wzrost adrenaliny, a tym samym mniejsza kontrola i większe ryzyko sięgania po jedzenie pod wpływem emocji. Jeśli masz ochotę na jakiś konkretny produkt, czasem warto sobie na niego pozwolić zamiast całkowicie go wykluczać.

 

  1. Sięgnij po wsparcie

Jeśli czujesz, że trudno Ci radzić sobie z tym tematem, pomyśl czego potrzebujesz: dodatkowych informacji, pomocy profesjonalisty, a może wsparcia otoczenia.

 

5 thoughts on “Czy sięgasz po jedzenie pod wpływem emocji? Sprawdź!

  1. Wesellerka

    Nie da się ukryć, że problem mnie dotyczy. Nie tylko przy okazji emocji, ale i nudy sięgam do lodówki. No i po prostu lubię smacznie zjeść. A powinnam zamienić to na sport, stanowczo. Ale organizm tak się do lenistwa szybko przyzwyczaja, że coś okropnego.

  2. Madka roku

    Dobry tekst! Niestety, nie od dziś wiem, że rozładowuję emocje poprzez jedzenie. Kiedy się denerwuję lub jestem smutna, jem dużo więcej słodyczy.

  3. Olka

    Ja mam niestety tendencję do jedzenia kompulsywnego i choć studiowałam psychodietetykę i jestem po psychologii, to nie zawsze umiem opanować emocjonalne jedzenie. To chyba trochę, jak w tym powiedzeniu, że szewc bez butów chodzi. Niemniej staram się z tym walczyć i jednak pod wpływem emocji nie jeść zbyt dużo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: