Wizerunek pracodawcy oparty na wartościach

Jak przyciągnąć dobrego pracownika i utrzymać go w firmie?  Co może zaoferować średnia lub mała firma, która z różnych względów nie jest w stanie zapewnić swoim pracownikom awansów co roku, siłowni na terenie biura czy przyzakładowego przedszkola? W jaki sposób mali i średni pracodawcy mogą konkurować o pracownika z takimi gigantami jak firmy FMCG czy Wielka Czwórka? Jeśli jako przedsiębiorca lub HR-owiec zadajesz sobie takie pytanie, zapraszamy do dalszej lektury.

Wartości w employer brandingu nie tylko dla dużych graczy

Międzynarodowe korporacje dbają o swoją strategię employer brandingową, mają zdefiniowane EVP (employer value preposition) i zaplanowane działania skupione na pożądanej grupie docelowej. Mają też na ten cel pokaźne budżety. Kiedy działania promujące markę pracodawcy są  najbardziej skuteczne? Gdy strategia oparta jest na  wartościach.

Wartości są czymś co motywuje pracowników do działania. Pokazują też, do czego firma dąży, jakie postawy i zachowania są akceptowane i promowane. Wartości posiada każda firma, duża i mała, nawet jeśli nigdy nie zostały one zdefiniowane. Wartością jest to, czy przywiązujemy w organizacji uwagę do dużych zarobków, a może do wspierania jakiejś idei (np. zdrowego żywienia), może wartością jest koncentracja na kliencie, prestiż, kooperacja albo wręcz przeciwnie – rywalizacja? Management każdej firmy kieruje się w swoich decyzjach strategicznych i personalnych wartościami, choć często są one nienazwane wprost.

Po co średnia firma miałaby definiować wartości inwestując w to dodatkowe zasoby?
Wartości a kandydaci

Kandydaci coraz częściej poszukują na rynku firm, które będą funkcjonować w zgodzie z ich potrzebami i wartościami. Najprostszy przykład to osoby, które z  założenia nie aplikują do branży tytoniowej czy alkoholowej. Wartości firmy mogą być niezgodne z przekonaniami kandydatów na każdej płaszczyźnie biznesu, od produktu poprzez konkretne działania czy sposób zarządzania i wynagradzania pracowników. Doświadczenia rynkowe pokazują, że osoby aplikujące poszukują przede wszystkim informacji o atmosferze i klimacie firmy, a te wiążą się bezpośrednio z wartościami organizacji. Wartości są powiązane z celami i potrzebami człowieka, jeśli zatem identyfikuje się on z wartościami firmy, będzie pracownikiem bardziej wytrwałym w obliczu innych przeciwności, jakie na pewno  w jakimś momencie napotka. Czemu więc nie zacząć przyciągać osób pasujących pod tym względem do organizacji?

Wartości a pracownicy

Według ostatniego raportu HRM Institute „Employer Branding w Polsce 2017” różnice w wartościach i oczekiwaniach są jednym z sześciu głównych powodów, dla których pracownicy opuszczają firmę. Osobnym aspektem jest promowanie pewnych wartości, innym zaś – dalece trudniejszym – prezentowanie spójności z nimi w praktyce. Zastosowanie podejścia związanego z zarządzaniem przez wartości (MBV) wpływa pozytywnie na efektywność organizacyjną oraz ograniczenie rotacji. Niestety, ze względu na dużą decentralizację, różnorodność czy sformalizowanie procedur, w niewielu korporacjach udaje się utrzymać konsekwencję i spójność w  realizacji deklarowanych wartości. Czy nie byłoby to jednak łatwiejsze w firmie średniej wielkości lub małym przedsiębiorstwie?

Wymierne korzyści

Poprzez zdefiniowanie, umiejętne promowanie i przestrzeganie w codziennym zarządzaniu określonych wartości mniejsze i średnie firmy mogą zyskać uwagę dobrych kandydatów i zbudować lojalność pracowników. Doskonałym przykładem polskiej firmy, która zawdzięcza swój sukces w dużej mierze przyciąganiu ludzi o podobnych wartościach jest Pracuj.pl. Zainteresowanych tematem zachęcam do lektury książki „Pracuj na TAK” (Przemysław Gacek, Paweł Kubisiak).

Drogi managerze/pracowniku HR – jeśli chciałbyś budować wizerunek swojej firmy lub swój zespół w oparciu o wartości, zapraszamy do kontaktu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: