Zmiana nawyków czy gotowa dieta?

Osoby chcące zredukować swoją wagę lub zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej w organizmie często nastawiają się na zastosowanie jakiejś diety. Czasem takiej znalezionej w sieci lub poradnikach bądź ułożonej przez specjalistę. Ta druga opcja jest oczywiście bardziej bezpieczna, bo dietetyk podczas pracy z klientem bazując na wiedzy medycznej, uwzględniając zapotrzebowanie kaloryczne osoby oraz jej ewentualne ograniczenia i schorzenia. Istnieje jeszcze inna możliwość pracy nad zmniejszeniem wagi polegająca nie na sztywnym trzymaniu się zaleconego jadłospisu, a na przyjrzeniu się własnym nawykom i pracy nad nimi. Jeśli rozważasz wprowadzenie zmian w swoim żywieniu, pewnie zastanawiasz się, która z wymienionych opcji byłaby dla Ciebie bardziej korzystna. Sprawdź.   

 

Opcja pierwsza – konkretna instrukcja

Po przeprowadzeniu wywiadu pozwalającego określić zapotrzebowanie kaloryczne, uwzględniającego m.in. preferencje żywieniowe, schorzenia towarzyszące, aktywność fizyczną dietetyk ułożyć adekwatny jadłospis. Efektem pracy dietetyka jest konkretna instrukcja co jeść, kiedy i w jakich ilościach.

 

Potencjalne plusy tego rozwiązania:

  • Klient sam nie musi zastanawiać się nad tym, co nakłada na talerz, jak często, w jakich ilościach
  • Zdefiniowany konkretny plan i cel działania
  • Pewność, że spożywane produkty, ich skład i ilość są zgodne z zaleceniami
  • Łatwość w zastosowaniu „od zaraz” przy założeniu motywacji klienta

 

Potencjalne minusy:

  • Sztywność reguł – klient jest pozbawiony decyzyjności, co często zwłaszcza na początku budzi frustrację i powoduje zerwanie z dietą
  • Brak dalszych wskazań – po zakończonym sukcesem okresie diety klient często nie wie, jak powinien dalej postępować i powraca do starych nawyków, co wielokrotnie udaremnia osiągnięte efekty
  • Brak pracy nad nawykami żywieniowymi, które często sprzyjają złemu odżywianiu (niewielka pociecha z tego, że klient będzie zajadał stres marchewkami zamiast czekoladą)

 

Opcja druga – praca nad zmianą nawyków

W tym przypadku specjalista wspólnie z klientem zastanawiają się nad stanem obecnym – analizujemy sposób odżywiania i funkcje, jakie pełni jedzenie, zastanawiamy się co możemy zmienić na stałe, a co jest trudne do ograniczenia. Ludzie często mają sporą wiedzę na temat odżywiania, odchudzania, różnorodnych diet i równie często zamiast korzystać z tej wiedzy całościowo, stosują działania wybiórczo – np. wykluczają słodycze, ale zjadają duże ilości owoców. Często spotykane są również tzw. magiczne działania, np. spożywanie herbatek odchudzających, suplementów, odżywek, octu, tłuszczów, konkretnych przypraw przy jednoczesnym jedzeniu słodyczy i fastfoodów. Dlatego tak istotne jest, by podejść kompleksowo do sposobu odżywiania się osoby i jej przekonań na ten temat.

 

W efekcie pracy z klientem specjalista ustala z klientem kilka ważnych zmian, które warto wprowadzić. Ustala także sposób odżywiania, jednak bez sztywnego jadłospisu. Jeśli metoda nie działa – doprecyzowujemy podejście, np. pod względem ilości konkretnych zalecanych produktów.

 

Potencjalne plusy podejścia:

  • klient uczy się, w jaki sposób dobierać produkty i jak przygotowywać posiłki, aby zmniejszyć ich kaloryczność, umiejętności te wykorzysta również po zakończonym procesie
  • możemy pracować nad konkretnymi trudnościami, takimi jak radzenie sobie z emocjami czy odróżnianie głodu fizycznego od apetytu
  • większy poziom decyzyjności i autonomii w rękach klienta odnośnie do stosowanej diety
  • kompleksowe spojrzenie na trudności klienta związane z odżywianiem się na poziomie wiedzy, przekonań, emocji i zachowań

 

Potencjalne minusy:

  • wymagane większe zaangażowanie klienta w pracę nad swoimi nawykami, emocjami i przekonaniami
  • mniej konkretnych zasad i wskazówek odnośnie do jadłospisu – może wiązać się z niepewnością po stronie klienta
  • działanie ma charakter bardziej długoterminowy niż sama dieta i efekty mogą być zauważalne po nieco dłuższym czasie

 

Nie mamy dla Ciebie konkretnej recepty, która z metod pracy będzie dla Ciebie lepsza. Zależy to od wielu czynników, takich jak poziom Twojej motywacji czy dostępność czasowa. Warto przeanalizować wady i zalety każdego z podejść oraz wybrać specjalistę, który będzie pracował w podejściu bliższym Tobie.

 

Z naszej perspektywy warto podjąć próby zmiany nawyków żywieniowych, szczególnie jeśli dostrzegamy, że zachowania związane z jedzeniem wynikają np. z trudności psychologicznych, doświadczanych emocji czy przyzwyczajeń, kiedy trudno wprowadzić stale zmiany, a podejmowane próby nie przynoszą trwałych efektów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: