Zdrowe nawyki żywieniowe w pracy

Częsty scenariusz wygląda tak: rano kawa, po drodze do pracy drożdżówka, później kolejna kawa, ewentualnie jakaś kanapka lub fast food na mieście. Zdarzają się też dodatkowe przekąski w postaci czegoś słodkiego. Przyczyny leżące u podłoża takich zachowań mogą być różne. Niektóre osoby mają dość silne przekonanie o tym, że nie da się zdrowo odżywiać w pracy, że nie ma na to czasu. Jednakże, od czasu do czasu stosują restrykcyjną dietę pilnując się, aby nie sięgnąć przez ten czas po „zakazane” produkty. Nic dziwnego, że po kilku tygodniach takiej katorgi wracają do swoich dawnych nawyków.

 

 

A jak jest u Ciebie?

Stosujesz wyżej opisany scenariusz?

Czy zwracasz uwagę na to, co jesz?

Odżywiasz się zdrowo?

Dostarczasz sobie pełnowartościowych składników odżywczych?

Pozwalasz sobie czasem zjeść coś mniej zdrowego?

 

 

 

Przekonania i emocje

Podobno przekonanie to druga natura człowieka. Jeśli uznasz, że się nie da, to niestety możesz mieć rację. Może jednak jest jakiś sposób na zmianę? Pomyśl, jakie masz przekonania dotyczące jedzenia i pracy? Czemu mają służyć spożywane przez Ciebie posiłki i napoje? Jakie znaczenie im przypisujesz? Czy kawa wypijana rano ma za zadanie dodać  Ci energii? Czy faktycznie tak działa? Jakie emocje towarzyszą sięganiu po przekąski? Co daje Ci sięgnięcie po batonik? Może jest urozmaiceniem szarego dnia, być może ma Cię ożywić dużą dawką cukru, a może sprawiasz sobie taką przyjemność, by złagodzić efekty stresującej rozmowy z szefem? Często bywa tak, że wychodzimy z kolegami z pracy na lunch, by realizować nasze potrzeby towarzyskie bądź podkreślić swój status, niekoniecznie myśląc przy tym o racjonalnym jadłospisie.

 

Stres a jedzenie

Reagujemy na stres na różne sposoby. Możemy jeść zbyt dużo, najczęściej tłustych i słodkich rzeczy, aby przygotować się do reakcji walki lub ucieczki, choć we współczesnych miejscach pracy nie mają one miejsca. Pod wpływem adrenaliny, ze ściśniętym żołądkiem możemy też nie spożywać posiłków przez wiele godzin, a później zjeść więcej niż potrzebujemy. Zmiana tych zachowań wymaga podjęcia decyzji i konsekwencji, ale też zrozumienia siebie, znalezienia innych sposobów radzenia sobie ze stresem. Jeśli chcesz zmienić sposób odżywiania w pracy lub schudnąć – nie wprowadzaj dużych zmian wtedy, gdy doświadczasz stresu związanego z innymi sytuacjami. Jest bowiem duża szansa, że gdy dołożysz do tego stres związany ze zmianą i utrzymaniem nowych nawyków żywieniowych, polegniesz na którymś polu.

 

Jak zacząć?

Wypisz wszystkie nawyki, które warto zmienić, aby odżywiać się zdrowiej. Unikaj ogólnych postanowień typu: „zrezygnować ze słodyczy”. Przeanalizuj swoje przyzwyczajenia – im lepiej siebie poznasz, tym bardziej trafne działania podejmiesz. Określ konkretnie, co chcesz zmienić – np. nie dodawać cukru do herbaty lub wypić kawę bez jedzenia ciastka. Zacznij od małych zmian. Wybierz jedną rzecz z listy i zacznij wprowadzać ją w życie. Pozwól sobie na sytuacje wyjątkowe – i zapamiętaj: sukces nie musi oznaczać, że poprzednie zachowanie już nigdy się nie pojawi. Czasem warto zadbać o inne potrzeby, pozwolić sobie na coś, co nie należy do kategorii zdrowego jedzenia, jeśli masz taką ochotę. Ważna jest świadomość – wiedząc, w jaki sposób funkcjonujesz, łatwiej zapanujesz nad zachowaniami, których nie chcesz.

 

7 thoughts on “Zdrowe nawyki żywieniowe w pracy

  1. Angelika F

    Bardzo interesujący i przydatny wpis. Często jak jeszcze pracowałam (aktualnie jestem w ciazy ) to kawa i płatki lub drożdżówka. Cokolwiek byle szybko efekt był…

  2. Joanna

    Nawyki żywieniowe wg mnie łatwiej ogarnąć poza domem, bo bierzemy do pracy zaplanowane posiłki i nie rozpraszamy się zawartością domowej lodówki. O ile oczywiście nie skusimy się na catering.

  3. Ula

    Zmiana nawyków żywieniowych to długa, żmudna praca. Ale warto zawalczyć o swój organizm. Mi to zajęło sporo czasu, ale jestem dumna z tego jak jem. Ograniczałam zakazane produkty, wprowadzałam zmiany po kolei. I to działa! 😊

  4. Kamil Bąbel

    Myślę, że ważne jest obserwowanie siebie i dostrzeganie reakcji organizmu na przyjmowane pokarmy. To może uświadomić, jak wielki wpływ ma dieta na nasze codzienne funkcjonowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: