Laboratorium Możliwości

Podsumowanie XXIX Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego Perspektywy 2018

Za nami XXIX Międzynarodowy Salon Edukacyjny Perspektywy 2018 – pełne inspiracji dwa dni spotkań z młodymi ludźmi poszukującymi swojej drogi, a także ich rodzicami i nauczycielami. W czasie prowadzonych konsultacji i spotkań miałyśmy okazję poznać różne oczekiwania, podejścia do wyboru studiów i przyszłej pracy. Rozmawiałyśmy z rodzicami i zaangażowanymi pedagogami o różnych sposobach wspierania młodych ludzi w poszukiwaniu ich ścieżki zawodowo-edukacyjnej.

 

     

 

„Nie wiem, co mam robić dalej.”

Od tego stwierdzenia często zaczynały się nasze spotkania z młodymi ludźmi. Niepewność bywa trudna, niekomfortowa – chcemy zmienić ten stan. Zdarza się, że osoba przychodzi na konsultację z oczekiwaniem otrzymania konkretnych instrukcji. Jednak w kwestii wyboru ścieżki edukacji trudno o wskazanie jednoznacznych rozwiązań. Zazwyczaj, im mniej konkretnych recept, tym lepiej. Dlaczego? Każdy z nas jest inny, ma odmienny system wartości, osobowość i styl działania. Istnieją też różne ścieżki, którymi można podążać, by otrzymać pracę w wybranym obszarze (z kilkoma wyjątkami , gdzie wymagane są konkretne uprawnienia, np. w kierunkach medycznych). Studia czy nazwa kierunku związana z obszarem, który nas interesuje niekoniecznie otwiera te drzwi, na których nam zależy. Najważniejsza kwestia to odpowiedź na pytanie: na czym Ci zależy?

 

Zacznij od siebie

W celu przejścia od etapu niepewności i pustki w głowie do zbudowania konkretnego planu działania, trzeba najpierw przyjrzeć się własnym potrzebom. Dopiero w dalszej kolejności umiejętnościom czy przedmiotom, z których dostajemy dobre oceny w szkole.

Sama możliwość dostania się na określone studia lub zdobycia danej pracy nie gwarantuje zawodowego sukcesu. Choć wydaje się, że od wyboru studiów do konkretnej profesji jeszcze długa droga, warto spróbować wyobrazić sobie studia i przyszłą pracę już na tym etapie. Dowiedz się o swoim kierunku jak najwięcej i zastanów, czy rzeczywiście chcesz w taki sposób pracować. Znajdź osoby, które pracują w danej dziedzinie, studiują dany kierunek – poznawaj. I co ważne, nie poprzestawaj na stereotypach funkcjonujących wśród znajomych i w rodzinie. Przykłady takich stereotypów można mnożyć bez liku: informatyk – introwertyk bez kontaktu z ludźmi, nauczyciel – osoba bez perspektyw na dobrze płatne zajęcie…

Zdarza się, że jeśli osoba lubi biologię, chemię i dobrze radzi sobie z matematyką, sugerowanym kierunkiem automatycznie staje się medycyna – to nie do końca dobra strategia. Warto zadać sobie kilka pytań odnośnie do własnych potrzeb i motywacji do wykonywania zawodu. Zastanowić nad różnymi aspektami związanymi z samą pracą. Posługując się przykładem zawodu lekarza: może to być radzenie sobie z fizycznością, odpowiedzialność za zdrowie i życie pacjenta, kontaktem z osobami ciężko chorymi, sfrustrowanymi czy konieczność szybkiego podejmowania decyzji w warunkach braku kompletnych informacji. Stosunkowo łatwo zdobywamy umiejętności i kwalifikacje potrzebne do wykonywania danej pracy, przekonania w pewnym stopniu możemy modyfikować. Ale sam fakt dostania się na studia czy ich ukończenia nie zmienia naszej osobowości.

Poszukiwanie swojego kierunku warto zacząć od poznania siebie, czyli swoich możliwości i ograniczeń, tego co i w jaki sposób lubimy robić, co daje satysfakcję, jak funkcjonujemy na co dzień. Ważne, by zastanowić się nad tym, czego chcemy, jak wyobrażamy sobie naszą pracę w przyszłości. Wiedzę o sobie można wówczas odnieść do zebranych informacji o pracy i studiach.

 

Wpływ otoczenia

Nikt nie dokona właściwego wyboru za Ciebie. Jeżeli o Twojej przyszłości zdecydują rodzice lub znajomi, warto przemyśleć, kto poniesie konsekwencje tego wyboru. Bywa, że bliscy mają własne przekonania o tym, co powinniśmy robić, w czym się sprawdzimy, a w czym nie. Ludzie są wprawdzie cennym źródłem informacji, jednak tę ostateczną decyzję warto przede wszystkim przedyskutować z samym sobą.

A o co pytać innych ludzi, jeśli chcemy skorzystać z ich doświadczeń?

O fakty, jak wygląda ich dzień pracy, co konkretnie robią, co lubią w swojej pracy i dlaczego, a nie o to, czy ogólnie jest fajnie. To, że ktoś poleca swoją pracę nie oznacza, że to będzie dobry wybór dla Ciebie. Podobnie fakt, że dla kogoś jego praca jest nudna lub stanowi źródło stresu nie oznacza, że tak będzie w Twoim przypadku.

 

Co jeśli okaże się, że to jednak nie dla mnie?

Presja dokonania właściwego i ostatecznego wyboru powoduje duży stres. Młodzi ludzie często odczuwają naciski otoczenia – rodziny, przyjaciół i nauczycieli, nawet, jeśli nie są to oczekiwania wyrażone wprost. W naszym społeczeństwie nadal istnieje przekonanie o tym, że należy wybrać kierunek studiów lub szkołę, którą na pewno ukończymy. Dyplom ma nam zapewnić dobrą pracę. Warto podkreślić, że kierunek studiów w większości przypadków nie daje gwarancji pracy na określonym stanowisku. Wybierając swoją ścieżkę nigdy nie posiadamy kompletu informacji o sobie, danych studiach, warunkach pracy. Rynek pracy dynamicznie się zmienia – trudno przewidzieć, jakie będą możliwości zatrudnienia w danej branży za kilka lat, nie mówiąc o dłuższej perspektywie. Często też zmieniają się nasze priorytety i spojrzenie na świat.

Ważne, aby młodzi ludzie i wspierający ich dorośli mieli większą gotowość do próbowania, eksperymentowania. Często sama świadomość, że wybór studiów nie jest decyzją ostateczną, a swoją ścieżkę edukacji i kariery można na bieżąco modyfikować, zmniejsza napięcie. Wybór studiów jest zazwyczaj pierwszą tak ważną decyzją w życiu młodego człowieka, który wcześniej był mocno wspierany w swoich wyborach przez bliskich. Młody dorosły – człowiek w wieku około 20 lat nadal dojrzewa, poszukuje swojej drogi, nie ma jeszcze ukształtowanej osobowości i ugruntowanych poglądów na różne kwestie. Jest to zupełnie naturalne zjawisko i nastolatek, za którego w wielu sprawach do niedawna decydowali rodzice nie stanie się z dnia na dzień odpowiedzialnym i poważnym dorosłym. To wymaga czasu.

Studia to nadal czas szukania własnej drogi, zapoznawania z wybraną dziedziną wiedzy i sprawdzania, które zagadnienia są interesujące, a które nie. W ramach studiów często jest wybór różnych fakultatywnych zajęć oraz specjalizacji, można zaangażować się w działalność organizacji studenckich, brać udział w stażach i praktykach, spotkaniach z przedstawicielami rynku pracy. Dlatego bardzo często dopiero w trakcie studiów, zdobywając takie doświadczenia można dalej bardziej świadomie kreować swoją przyszłość.

 

Nie bój się wybierać

Jest bardzo niewiele rad, które sprawdzają się w stu procentach u każdego. Jako specjaliści pracujący z ludźmi nad zmianą i wyborem ścieżki zawodowej możemy z dużą pewnością stwierdzić, że podejmowanie niedoskonałych decyzji jest lepsze niż trwanie w zawieszeniu. By odnaleźć się na rynku pracy przyszłości, dalece ważniejsze będą samoświadomość i umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków niż próby podejmowania zawsze trafnych decyzji. Młodzi ludzie prawdopodobnie będą co najmniej kilka razy w życiu zmieniać profesję, miejsce i sposób pracy. Warto, by zaczęli się do tego przygotowywać wspierani przez rodziców, bliskich i nauczycieli.

Jeśli jesteś osobą, która stoi przed wyborem swojej ścieżki kariery, pozwól sobie doświadczać, zostaw sobie możliwość zmiany zdania i wybierania w zgodzie ze sobą.

 

Chcesz wesprzeć bliską osobę? – dziel się doświadczeniem, pokazuj różne możliwości, zadawaj pytania i pamiętaj, że nie każdy wybór dobry dla Ciebie będzie równie dobry dla niej.

 

W czasie naszych spotkań indywidualnych i grupowych pojawiło się wiele ważnych kwestii, o których na pewno jeszcze będziemy pisać.

Dziękujemy za Waszą obecność, zaufanie i zaangażowanie.

Anna Bus, Elżbieta Watemborska

Laboratorium Możliwosci

 

 

 

3 thoughts on “Podsumowanie XXIX Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego Perspektywy 2018

  1. Klaudia ja Zwykła Matkaa

    Wiem że takie spotkania dla młodych ludzi są potrzebne. W moich czasach takich nie było. Raczej rozmwaialiśmy o tym na przerwach, lub na lekcji wychowawczej w liceum. Choć nasze plany często weryfikuje życie.

  2. Morrie

    Byłam na każdych Perspektywach na przestrzeni 5 lat. Te są akurat pierwsze, które mnie ominęły. Jest to świetna inicjatywa dla uczniów, którzy nie są pewni swojej przyszłości. Można dowiedzieć się naprawdę wszystkiego o szkołach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: