Ucieczka przed stresem – rola sportu w radzeniu sobie z napięciem

Stres jest wszechobecny w naszym życiu. Świadomie doświadczamy go już od wczesnych lat szkolnych. Niestety często metody radzenia sobie z nim musimy poznać sami. Jeden ze sposobów to sport. Jak działa? Czy jest skuteczny?

Walcz lub uciekaj – czyli „wybiegaj” stres

Stresu doświadczamy prawie codziennie – jest to naturalna reakcja naszego organizmu, która niegdyś umożliwiała nam przeżycie. Jak już kiedyś pisałyśmy, stres to konkretne reakcje fizjologiczne. Podczas reakcji stresowej wydzielają się hormony stresu (adrenalina, noradrenalina, kortyzol), których zadaniem jest przygotować organizm do natychmiastowej reakcji. Kiedyś człowiek natychmiast reagował na pierwsze sygnały stresu – zazwyczaj walką lub ucieczką. Natychmiastowe działanie pozwalało organizmowi wykorzystać hormony oraz spalić glukozę wydzielaną do krwi w kontakcie ze stresorem. Ruch stanowi zatem naturalną, ewolucyjnie uwarunkowaną metodę radzenia sobie ze stresem.

 

Jaki rodzaj aktywności fizycznej wybrać?

Wiele osób myśląc o redukcji stresu wybiera ćwiczenia statyczne, rozluźniające, np. stretching lub pilates. Często jednak nie osiągają zamierzonego efektu uspokojenia, gdyż taka forma ruchu nie pozwala na odreagowanie stresu zgodnie z naszymi biologicznymi uwarunkowaniami.

Proces redukcji stresu można podzielić na dwie fazy.

Faza 1. By osiągnąć jak najlepsze rezultaty, warto wybrać ćwiczenia cardio, czyli trening wytrzymałościowy, który m.in. pomaga pozbyć się nadmiaru glukozy uwalnianej z wątroby w sytuacji stresu, wpływa na dotlenienie organizmu, poprawia krążenie. Dobrze, aby choć część treningu miała formę interwału – krótkich intensywnych serii (np. 30 sekund szybkiego biegu + 15 sekund marszu). Wybór jest dość duży: pływanie, bieganie, skakanie na skakance, jazda na rowerze czy rolkach, nordic walking i wiele innych. Wybierając aktywność dla siebie dobrze znaleźć taką, która będzie sprawiać nam przyjemność.

 

Faza 2.Po zakończonym bardziej intensywnym treningu dobrze jest poświęcić chwilę na ćwiczenia rozluźniające wplatając elementy pilatesa lub jogi. Można też zrobić skanowanie ciała, medytować lub po prostu chwilę poleżeć skupiając się na oddechu.

 

Kiedy sport nie działa? Zatrzymaj się i pomyśl, co zmienić

Czasem stres, którego doświadczamy trwa zbyt długo. Nie stanowi jednorazowej reakcji na konkretne wydarzenie, lecz przechodzi w przewlekłą formę. W takiej sytuacji ciągłe zwiększanie wysiłku fizycznego może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

 

Kiedy warto przyjrzeć się sytuacji i coś zmienić:

  • jeśli ćwiczymy, aby pozbyć się napięcia, a to nie działa lub działa tylko na chwilę,
  • jeśli ciągle zwiększamy wysiłek fizyczny, mimo że nasz organizm mówi stop, czyli coraz częściej przydarzają się nam kontuzje lub zaczynamy chorować,
  • wysiłek fizyczny przestaje dawać poczucie rozluźnienia, po treningu odczuwamy to samo lub większe napięcie niż przed,
  • ćwiczenia stają się wewnętrznym przymusem i kolejnym zadaniem do wykonania z naszej listy codziennych obowiązków

 

Czasem stosujemy jakąś strategię radzenia sobie z przyzwyczajenia, bo nie widzimy lub nie znamy innych rozwiązań. Sport w pewnych sytuacjach może być po prostu formą ucieczki od problemu, który jest faktycznym źródłem stresu. Należy pamiętać, że sport pomaga nam walczyć z niekorzystnymi efektami ubocznymi stresu, nie może jednak zlikwidować jego przyczyny. W sytuacjach, gdy radzenie sobie z objawami nie wystarcza, warto poszukać innych rozwiązań, popracować nad zmianą myślenia lub zmienić sytuację, która powoduje napięcie.

 

 

10 thoughts on “Ucieczka przed stresem – rola sportu w radzeniu sobie z napięciem

  1. Kamila| fotografwmiescie

    Mnie w walce ze stresem pomaga fotografia. Gdy muszę odreagować stresującą sytuację, biorę aparat, idę w miasto i już jest lepiej. Na basen chodzę często, żeby odpocząć 😉

  2. Angelika F

    bardzo ciekawe pomysły, najlepiej złe emocje rozładować np przez bieganie lub inne ćwiczenia fizyczne, nie dość że lżej na duszy to i dobrze dla zdrowia:)

  3. Pomysłowa

    Z tyn bieganiem to dość ciekawe spostrzeżenie 😉 Ale faktycznie jest tak, że czuję potrzebę ćwiczenia po całym dniu i dopiero, gdy się zmęczę treningiem, nabieram spokoju 🙂

  4. Agnieszka

    Często ludzie zapytani o to jak redukują stres, odpowiadają, że biegają, wychodzą na spacer, idą popływać… ludzie idą ”rozchodzić” stres i to faktycznie im pomaga 🙂

  5. Klakier

    Zgadzam się, sport może być dobrą formą redukowania stresu. Jednak nie może być on ucieczką przed sprawami, które nas stresują. Lepiej postarać się o zredukowanie ich do minimum. Nasz organizm z pewnością nam podziękuje.

    1. Laboratorium Możliwości Autor(ka) wpisu

      Warto mieć znać różne możliwości radzenia sobie ze stresem, a w pewnych sytuacjach i pod kontrolą lekarza leki także mogą być pomocne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: