Uzależnienie od słodyczy

Ostatnio dość często zdarza mi się słyszeć sformułowanie typu: „Jestem uzależniony/a od słodyczy”. Pojawia się ono w kontekście rozmów na temat zmiany nawyków żywieniowych, rozważania rozpoczęcia diety, jak i w sytuacjach, kiedy nie udało się zrealizować postanowień. Na czym polega owo „uzależnienie” na poziomie fizjologicznym? Cukier spożywany w dużych ilościach powoduje gwałtowny wzrost poziomu glukozy i zarazem wyrzut insuliny, której zadaniem jest obniżenie poziomu cukru we krwi. Stosunkowo krótko po spożyciu słodyczy, poziom glukozy szybko spada. Czujemy się ociężali i zmęczeni. Odczuwamy wówczas potrzebę ponownego sięgnięcia po coś słodkiego w celu dostarczenia sobie energii.

 

Narracja ma znaczenie

Zanim zaczniesz poszukiwać sposobów radzenia sobie z ograniczeniem cukru w diecie, warto zadać sobie pytanie, czemu nawyk żywieniowy, jakim jest częste przyjmowanie słodkich pokarmów nazywasz „uzależnieniem”?

Co daje Ci nazwanie tego, że sięgasz po słodycze „uzależnieniem”? Brzmi poważniej?

Czy przypadkiem nie zwalnia Cię z odpowiedzialności lub nie usprawiedliwia? Uzależnienie to coś, nad czym masz ograniczoną kontrolę, więc co możesz zrobić? Może tak już musi pozostać…

 

Co zrobić, zanim wprowadzisz jakąś dietę?
  1. Rozważ, czy i po co chcesz zmiany? Jaki jest Twój cel?
  2. Zaobserwuj, w jakich sytuacjach sięgasz po słodycze – pod wpływem emocji, stresu czy nawykowo np. w czasie oglądania telewizji, czy masz jakiś rytuał (do kawy musi być ciastko)
  3. Popracuj nad swoimi przekonaniami – trudno wprowadzić zmiany tam, gdzie czujesz, że Twoja kontrola i wpływ są bardzo ograniczone
  4. Zastanów się, co konkretnie możesz i chcesz zmienić na stałe
  5. Pomyśl, z jakich słodyczy i produktów dosładzanych (np. herbata, jogurty) od początku chcesz zrezygnować, a które ograniczyć
  6. Przeanalizuj, jakimi zdrowszymi produktami możesz zastąpić niektóre słodkie przekąski (ale uważaj na pułapki; patrz: artykuł „Zamienniki cukru – pułapki czy sprzymierzeńcy?”). Uwzględnij przekąski w swoim jadłospisie
  7. Spróbuj przewidzieć, co może Ci przeszkodzić we wprowadzeniu zmian i co możesz wtedy zrobić.

3 thoughts on “Uzależnienie od słodyczy

  1. Wesellerka

    Zdecydowanie chodzi o zdjęcie części odpowiedzialności ze swoich barków. Tak, jak piszesz – jak powiem, że jestem uzależniona, to oznacza, że nad tym nie panuję, ale trochę jak w AA, uznaję to za połowę sukcesu, że się do tego przyznaję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: