Zamienniki cukru – pułapki czy sprzymierzeńcy?

Część osób próbuje zmienić nawyki żywieniowe zastępując słodycze owocami, owocami suszonymi, jak również słodzikami czy tzw. słodyczami fit. Te metody nie zawsze działają. Dlaczego?

 

Odczuwanie smaku słodkiego

Osoby, które od dłuższego czasu spożywają dużo cukru, potrzebują dostarczyć sobie coś sztucznie słodzonego, aby w ogóle poczuć słodki smak np. owoców czy pieczywa. W takim wypadku zamienniki nie będą odbierane jako słodycze. Dopiero, gdy na jakiś czas zrezygnujemy z dosładzanych potraw, będziemy w stanie odczuwać słodki smak zawarty naturalnie w różnych potrawach.

 

Wahania cukru

Faktem jest, że słodycze powodują szybki wzrost poziomu glukozy, następuje wówczas gwałtowny wyrzut insuliny, aby obniżyć ten wysoki poziom cukru i wkrótce znów potrzebujemy czegoś słodkiego. Inne produkty o niższym indeksie glikemicznym nie dają aż takiego efektu – glukoza uwalnia się dłużej, jej poziom spada wolniej. W związku z tym osoba przyzwyczajona do swoistej „huśtawki” energetycznej, szuka produktu, który sprawi, że poziom glukozy wzrośnie szybko. W stosowaniu zamienników chodzi o uniknięcie takiego efektu. Taka zmiana wymaga czasu.

 

Słodycze jako nagroda, czyli o przekonaniach

Zdarza się, że trudno jest zamienić słodycze na owoce albo inne zdrowsze produkty, bo te pierwsze są skojarzone z przyjemnością, nagrodą. W takich sytuacjach zamienniki nie spełniają swojej funkcji. Potrzebna jest zmiana przekonania.

 

Soki i owoce w nieograniczonej ilości

Jeśli zastępujemy słodycze owocami, aby schudnąć warto zwrócić uwagę na ilość spożywanych owoców i soków – zawierają one spore ilości fruktozy. Po pierwsze, jeśli soki to naturalne – te kupione często są wyprodukowane z koncentratu i bywają sztucznie dosładzane. Po drugie – jeśli mamy wybór wycisnąć sok lub zjeść owoc – wybierajmy tą drugą wersję. Pijąc sok dostarczamy sobie więcej cukru – jesteśmy w stanie wypić więcej płynu niż zjeść stałego pokarmu.  Dodatkowo wyciskając sok pozbywamy się części witamin i błonnika.

 

Inny produkt – podobna ilość kalorii

Często celem zamiany zwykłych słodyczy na słodycze fit i słodziki jest schudnięcie. Warto wziąć pod uwagę ilość kalorii – produkty, które nie zawierają dodatkowego cukru mogą mieć taką samą lub wyższą ilość kalorii, bo np. zawierają więcej tłuszczu. Nie jest więc tak, że ciastek fit możemy zjeść nieograniczoną ilość.

 

Produkty typu zero

Modne w ostatnim czasie stały się produkty bez cukru, a także produkty promowane jako „zero kalorii”. Jeśli nie chcemy dostarczyć sobie kalorii to warto zadać sobie pytanie czego dostarczamy sobie w zamian?  W tego typu produktach cukier bywa zastąpiony sztucznymi, chemicznymi słodzikami np. aspartamem.

 

Naturalne zamienniki cukru

Trochę innego rodzaju modą jest stosowanie zamienników typu ksylitol, stewia, cukier kokosowy, różnego rodzaju syropy. Część z tych produktów pojawiła się stosunkowo niedawno na półkach sklepowych – a właściwie od niedawna zaczęły być promowane jako jedyne słuszne, wspaniałe rozwiązanie. Czy są szkodliwe? W nadmiarze z pewnością tak. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę, że stosując zamiennik cukru np. do pieczenia, mamy mniejszą kontrolę nad ilością spożywanej substancji – niektóre słodziki naturalne w nadmiarze mogą np. mieć działanie przeczyszczające. Kolejną kwestią jest poddawanie danej substancji działaniu temperatury, mieszanie z innymi składnikami –  taka obróbka może zmieniać wiązania chemiczne substancji.

 

2 thoughts on “Zamienniki cukru – pułapki czy sprzymierzeńcy?

  1. Sandicious

    Wiele osób nie ma pojęcia o tym, że zamienniki cukru wcale nie są takie dobre. Dużo moich koleżanek pije cole 0 myśląc, że jest zdrowsza… Ja swego czasu jadłam mnóstwo słodyczy i Bogu dzięki, że jestem szczupła 😀 ale od pewnego czasu unikam. Oczywiście bez przesady, wszystko jest dla ludzi. Ale zrezygnowałam że słodkich napoi, słodkości na rzecz choćby owoców czy soków świeżo wyciskanych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: