Różne formy pracy nad zmianą nawyków żywieniowych

Gdy myślimy o zdrowym odżywianiu, zmianie nawyków żywieniowych lub odchudzaniu – pierwszym rozwiązaniem, które przychodzi do głowy jest zastosowanie diety. Czasem takiej z internetu, czasem przekazanej przez koleżankę, innym razem decydujemy się na wizytę u specjalisty. Osób chcących zmienić swój sposób odżywiania, by żyć zdrowiej lub wyglądać atrakcyjniej jest wiele. Jako że rynek nie lubi próżni, istnieje również multum rozwiązań do rozważenia. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

 

Konsultacja dietetyczna

Jeśli myślimy o konsultacji ze specjalistą, a naszym celem jest rzucenie kilku lub kilkunastu kilogramów, prawdopodobnie najpierw zdecydujemy się porozmawiać z dietetykiem. Jakich korzyści możemy się spodziewać? Dietetyk, po zebraniu wywiadu i ewentualnie wykonaniu dodatkowych badań laboratoryjnych lub pomiaru składu ciała, rozpisze dietę, przekaże nam kilka wskazówek i zaproponuje konsultację za jakiś czas w celu sprawdzenia efektu rekomendowanych działań. Jednocześnie nie jest tajemnicą, że wiele rekomendacji dietetycznych nie działa nie dlatego, że same w sobie są nieskuteczne, ale dlatego, że osoba nie wdraża ich konsekwentnie do swojego życia. Skuteczność oddziaływań w dużej mierze zależy od tego, czy będziemy stosować się do zaleceń. Pracujący w taki sposób specjalista rzadko zajmuje się pracą nad zmianą nawyków.

 

Praca z trenerem personalnym

Ten specjalista zaproponuje konkretny plan treningowy, rozpisze dokładnie posiłki i trening, pokaże ćwiczenia, określi liczbę powtórzeń. Warunkiem powodzenia, podobnie jak w przypadku dietetyki, jest ścisłe stosowanie się do zaleceń. Zaletą tego typu pracy jest możliwość korzystania ze wsparcia w treningu, porad i wskazówek, jak ćwiczyć, by osiągnąć zamierzony efekt jednocześnie nie szkodząc swojemu organizmowi. Regularne spotkania z trenerem stanowią również dla wielu klientów dodatkową motywację do wytrwania w realizacji planu. W tym przypadku również trener częściej oferuje gotową dietę niż pracuje nad zmianą nawyków.

 

Konsultacja z psychodietetykiem

Kim jest psychodietetyk? Osobą z wykształceniem psychologicznym lub dietetycznym i dodatkową wiedzą zdobytą np. na kursach, studiach podyplomowych. Poza pewną wiedzą z zakresu dietetyki, ma on także wiedzę dotyczącą psychologii i motywacji. Taki specjalista może zaproponować pracę nad zmianą nawyków związanych z odżywianiem i zdrowym stylem życia, stresem, lepszym radzeniem sobie z emocjami (zdarza się, że jedzenie pełni dodatkowe funkcje np. jest sposobem na radzenie sobie w trudnych sytuacjach). Taka forma pracy często wymaga większego zaangażowania klienta, świadomego podejścia do zmiany utrwalonych nawyków żywieniowych, poszukiwania rozwiązań możliwych do zaakceptowania i stosowania na dłużej i zastanawiania się nad własnymi zachowaniami, potrzebami i emocjami. Jednak prawdopodobieństwo, że efekt utrzyma się w dłuższej, jest wówczas większe.

 

Diet coaching

Coaching jako metoda pracy nad celem zakłada, że to klient wspierany przez coacha szuka odpowiednich dla siebie rozwiązań. W tradycyjnym coachingu np. biznesowym coach nie musi mieć wiedzy związanej z celem klienta, a nawet jeśli ją posiada raczej nie dzieli się tą wiedzą podczas pracy. Naszym zdaniem ta zasada nie powinna dotyczyć coachingu dietetycznego – tutaj specjalista dba o bezpieczeństwo klienta. Klient może być bardziej samodzielny, proponować różne rozwiązania, zastanawiać się, co i jak zmienić, ale specjalista poza wsparciem, motywowaniem i zadawaniem pytań, powinien dzielić się wiedzą, gdy jest taka potrzeba. Dodatkowa korzyść z coachingu jako metody to szansa, że wypracowane sposoby będą bardziej trwałe, bo są nie tylko dopasowane do klienta, ale współtworzone przez niego.

 

Terapia

W przypadku zaburzeń odżywiania diagnozowanych jako jednostka chorobowa, typu anoreksja czy bulimia terapia to podstawowa metoda pracy, ponieważ trudności z jedzeniem bardzo często mają tutaj związek z innymi problemami np. zaburzeniami osobowości. W przypadku dzieci i osób nastoletnich z zaburzeniami odżywiania, wsparciem psychologicznym powinna zostać objęta cała rodzina.

 

Dlaczego różne sposoby mogą zawodzić?

Czasem chwytamy się różnych sposobów, bywa jednak, że trudno osiągnąć pożądany efekt. Zdarza się, że póki współpraca z dietetykiem lub trenerem trwa, osiągamy zamierzone efekty, ale problem powraca, gdy brakuje wsparcia i motywacji z zewnątrz. Dzieje się tak na ogół dlatego, że wprowadzając zmiany w żywieniu i trybie życia nie uwzględniliśmy pracy nad trudnościami, które mogą pojawić się w ich utrzymaniu.

 

Jeśli jesteś osobą, która wielokrotnie próbowała różnych rozwiązań, ale i kończyły się one niepowodzeniem, to prawdopodobnie warto popracować nad znalezieniem takich rozwiązań, które będą możliwe do utrzymania w dłuższym czasie. Czasem oprócz zmiany diety i ćwiczeń fizycznych ważne jest, by popracować również nad sferą psychologiczną: motywacją, przyjrzeć się własnym nawykom, oczekiwaniom, postrzeganiu swojego obrazu ciała, zastanowić jaką funkcję pełni jedzenie.

 

Na co warto uważać?

Zachęcamy do zwrócenia uwagi na klika kwestii w czasie korzystania z różnych porad (tych internetowych i nie tylko). Pewne elementy mogą być sygnałem do zastanowienia się, czy na pewno warto stosować dany sposób lub korzystać ze wsparcia danego specjalisty:

 

Schudnij 4 kg w tydzień– szybciej nie znaczy korzystniej; stosując takie diety najczęściej się odwadniamy, spowalniamy przemianę materii, przy takim tempie odchudzania też nasza skóra raczej nie będzie wyglądać dobrze  (bezpieczne odchudzanie to utrata masy ciała od 0,5 do 1 kg na tydzień)

Dieta 1000 kcl itp. (układając dietę trzeba uwzględnić Podstawową Przemianę Materii)

Wykluczanie pewnych grup produktów (Zbilansowana dieta to taka, która zawiera węglowodany, białka, tłuszcze, minerały, witaminy)

Suplementy diety dla każdego – czasem łatwiej kupić suplement niż realnie zmienić nawyki. Są firmy, które zarabiają na sprzedaży tego typu produktów, opieka trenera (nie zawsze kompetentnego) jest wtedy bezpłatna lub bardzo nisko płatna

Koktajl z proszku zamiast posiłku – stosując taką metodę pewnie schudniemy, ale nie zmieniamy w ten sposób nawyków żywieniowych. Gdy wrócimy do normalnych posiłków, waga także zacznie wracać do punktu wyjściowego.

 

Podsumowując, obietnice szybkich i łatwych efektów z niewielkim poziomem zaangażowania klienta powinny wzbudzić naszą czujność. Potrzebujemy nieco więcej czasu, by zachodzące w nim zmiany związane z odżywianiem, nowym stylem życia, utratą masy ciała mogły się w sposób bezpieczny utrwalić.

 

7 thoughts on “Różne formy pracy nad zmianą nawyków żywieniowych

    1. Laboratorium Możliwości Autor(ka) wpisu

      Jeśli osoba decyduje się korzystać z pomocy z zewnątrz to jak najbardziej zachęcam do znalezienia odpowiedniego specjalisty. Zapraszam do śledzenia kolejnych wpisów.
      AB

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


%d bloggers like this: